Je bent verloofd! Proficiat! Nu is het tijd voor ‘t echte werk. Het organiseren van je huwelijk is super leuk, maar kan al snel stressvol worden. Zo veel te regelen, zo veel to do’s op je lijstje. Het is vaak moeilijk om te starten als er zoveel werk voor je neus ligt. Daarom hebben we een handig stappenplan voor je gemaakt, met de allereerste dingen die je moet regelen voor je huwelijk.

Tijd om te genieten

De eerste, en meteen belangrijkste stap, is om een stapje terug te nemen. Ja hoor, je leest het goed. Neem eerst even de tijd om te genieten van je verloving, voor dat je begint met alles regelen. Het is zo fijn en romantisch om met jullie twee te genieten van de rust die je nog hebt, en al het leuke wat er nog aan komt.

 

Haal herinneringen op, en plan de nieuwe speciale momenten tussen jullie twee. Dit is de tijd van je leven! Je kan er dus maar beter even van genieten. En geloof ons, deze tip is goud waard!

Je persoonlijke planner aankopen

Deze tip lijkt logisch, maar wordt toch vaak vergeten. Nog voor je begint met concrete plannen is er één item dat je écht in huis moet hebben: een persoonlijke planner. Jouw agenda en notitieboekje, speciaal voorbehouden voor alles wat met je huwelijk te maken heeft.

 

Dit ga je nodig hebben om alles tot in detail te plannen. Het zorgt voor structuur en overzicht, en geeft een duidelijk zicht op wat je tegen wanneer moet doen, en welke to do’s je al in orde hebt gebracht. Een fijn voordeel: met een leuk boekje, gepersonaliseerd met mooie afbeeldingen en quotes, krijg je meteen nog meer zin in het plannen van je trouwfeest!

organisatie planner

D-day: de datum vastleggen

Nu kunnen we pas écht aan de slag, en dat doen we met je trouwdatum. Die datum is het begin van alles, want zonder een datum kun je ook geen locaties vastleggen, thema bedenken, … Je zult versteld staan van hoe snel je dit al nodig hebt. Het is namelijk moeilijk om op andere elementen vooruitgang te boeken als je datum niet vast staat. Zo verander je ‘wat als’ vragen, naar concrete acties. Denk hier dus goed over na!

organisatie datum

De sfeer bepalen

Op basis van de datum kun je ook al een bepaalde sfeer vastleggen. Trouw je in de zomer, en hou je van het strand? Een beach trouwfeest is ideaal! Of ga je voor een ‘winter wedding’ op een gezellige locatie? Vertrek je vanuit een thema, en werk je het helemaal uit? Of hou je het bij een bepaalde sfeer? Leg de grote lijnen uit van je trouwfeest. Maak een moodboard om zo de perfecte setting voor jouw droomhuwelijk vast te leggen, alvorens je met concrete dingen aan de slag gaat.

organisatie moodboard sfeer

Het budget vastleggen

En dan is het tijd om aan het budget te denken. Als je de grote lijnen vast hebt gelegd, kun je al een beter idee scheppen van het kostenplaatje. Bekijk je financiën om  te behalen hoeveel geld je kunt en wilt spenderen. Bedenk ook al eens hoeveel jouw droomhuwelijk zou kunnen kosten, zoals je het nu in je hoofd hebt. Dan kun je nagaan hoeveel geld je al hebt, en hoeveel je maandelijks nog aan de kant kan leggen.

 

Neem alles mee in je budget. Ook alles wat je eventueel krijgt. Betalen je ouders bijvoorbeeld je trouwjurk? Dan is dat al een kost die weg valt. Door te spelen met inkomsten en uitgaven kom je al snel aan een globaal bedrag. Daar kun je achteraf nog mee spelen. Zorg er in ieder geval voor dat je geen schulden maakt. Geld is iets waar nogal gemakkelijk ruzie over ontstaat. Niet alleen als koppel, maar zelfs verder dan dat. Maak dus duidelijke afspraken, en snij jezelf niet in de vingers!

organisatie budget

Je gastenlijst opmaken

Op basis van het budget bepaal je hoeveel gasten je zult ontvangen, op elk moment van de dag. Maak een eerste gastenlijst op, en denk goed na wie je wilt uitnodigen, en waarom. Rangschik alle mogelijke gasten eventueel in groepen, op basis van hoe belangrijk dat ze voor je zijn. Zo krijg je een goed zicht op hoeveel mensen je zeker, waarschijnlijk en misschien uitnodigt.

organisatie gastenlijst

Op basis van al het voorgaande kun je verder naar de volgende stappen. Nu kun je aan de slag met het zoeken van de perfecte locatie, de catering, je fotograaf, muziek … Veel van die dingen zijn gebaseerd op de datum en het aantal gasten. Het is dus belangrijk dat je eerst die basis goed uiteen legt, om dan alles vorm te geven. Succes!

Meest gelezen:

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Blijf op deze manier steeds op de hoogte van de trends in de bruidssector.