Plan jij een trouwfeest met een mooie ceremonie, een uitgebreide receptie en een heerlijk diner? Dan is een ceremoniemeester geen overbodige luxe. Zo iemand leidt de hele dag in goede banen, en zorgt ervoor dat alles vlotjes en op tijd gebeurt.

 

En dat is een belangrijke taak! Vaak wordt aan familie of vrienden gevraagd om deze taak op zich te nemen. Dat lijkt op het eerste zicht een goed idee. Misschien ken je wel iemand met echte planning-skills, of zelfs iemand die de nodige opleiding heeft gehad. Toch kun je er op de dag zelf al snel spijt van krijgen dat je niet hebt gekozen voor een professionele ceremoniemeester. Wij vertellen je waarom.

Wat doet een ceremoniemeester nu juist?

Om te beginnen is het misschien belangrijk om je mee te geven dat een ceremoniemeester niet hetzelfde is als een weddingplanner. Een weddingplanner plant je trouwfeest, en zorgt ervoor dat alles tot in de puntjes is voorbereid. Een ceremoniemeester is er op de dag zelf, en zet een deel van de voorbereiding om in de praktijk. Wat houden de taken van een ceremoniemeester dan zoal in?

 

  • Je gasten ontvangen en begeleiden
  • Jullie, het bruidspaar, begeleiden
  • Leveranciers ontvangen en naar de juiste mensen en locatie verwijzen.
  • De cadeaus op een veilige plaats opbergen
  • Vragen en problemen van jullie en jullie gasten oplossen
  • De hele dag begeleiden volgens het draaiboek
  • De locatie en decoratie checken
  • De ceremonie inleiden  
ceremoniemeester laptop

Work, work, work

Vroeg opstaan, de locatie checken, de leveranciers naar de juiste plek begeleiden, … Een ceremoniemeester is constant in de weer! Hard werken dus, waardoor er maar weinig tijd overblijft om te genieten van het feest. Denk dus twee (of vijf) keer na voor je een vriend of familielid inschakelt voor deze job. Het is veel meer dan ‘een handje toesteken’. En dat is niet aangenaam als je ook een gast bent. Zo mis je namelijk heel wat mooie momenten.

Een herkenbare specialist

Een ceremoniemeester is iemand herkenbaar voor je leveranciers én voor je gasten. Het is het aanspreekpunt als er vragen zijn, of als er, in het slechtste geval, iets misloopt. Het is geen gast, maar een professionele medewerker, en dat zie je ook aan zijn of haar uiterlijk. Je ceremoniemeester ziet er namelijk iets zakelijker uit dan de rest van je gasten, en valt dus meteen op in de groep. En dat is nodig, want zo is hij of zij ook makkelijk te vinden wanneer het nodig is.

Ceremoniemeester specialist

Een hele hoop minder stress

Huur je een ceremoniemeester in? Dan valt er waarschijnlijk een hele hoop stress van je schouders. Met een ceremoniemeester aan je zij hoeven jijzelf, en je vrienden of familie op de grote dag eigenlijk nergens meer aan te denken. Alle organisatie taken worden vanaf dan helemaal uit handen genomen, zodat jij alleen maar hoeft te genieten.

 

En natuurlijk zul je af en toe nog een vraag moeten beantwoorden, of ergens een klein brandje moeten blussen, maar je zal niet verdwalen in je sprint van punt A naar B, doordat je onderweg een heleboel vragen of problemen tegenkomt. En dat is pas écht goud waard!

Ervaring en expertise

Een ceremoniemeester weet van aanpakken. Hij of zij kent de vaak voorkomende moeilijkheden en problemen, en weet ook welke momenten cruciaal zijn. Daardoor wordt het veel makkelijker om er snel en gericht op in te spelen. En dat geldt zeker ook omdat hij/zij niet persoonlijk betrokken is met het huwelijk. Daardoor heeft je ceremoniemeester een betere kijk op de zaak, én kan er sneller geschakeld worden. Zo merk jij niet eens iets van al die kleine probleempjes.

Een ceremoniemeester, da’s dus een strak plan. En nu heb je geen enkele reden meer om te twijfelen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Blijf op deze manier steeds op de hoogte van de trends in de bruidssector.