Geen enkel huwelijk is perfect. Dat lijkt meestal wel zo, maar vaak schuilen er toch kleine opmerkingen over je feest die je huwelijksgasten niet altijd met je durven te delen. Soms zijn dat kleine muggen, maar af en toe zit er ook wel eens een olifant bij. Wij hebben voor jou een lijstje gemaakt met vaak voorkomende confessions van huwelijksgasten. Zo ben jij op alles voorbereid!

Lange wachtrijen

Felicitaties na de ceremonie, felicitaties bij het feest, en een bedankje als je weer vertrekt. Zo ontstaan er vaak lange wachtrijen. En eigenlijk is dat bijna onvermijdelijk als je vrij veel gasten hebt. Voorzie daarom iets om je gasten mee bezig te houden. Dat is misschien al een lekker hapje, of net een leuke activiteit.

 

Lees ook: Geheimpjes om je gasten in de watten te leggen

Vervelende foto’s

Een foto hier en daar, dat kan voor de meeste mensen geen kwaad. Wat zeg ik, veel gasten zijn er zelfs dol op! Toch zijn er altijd een paar gasten die absoluut niet graag op de foto staan. Een fotoshoot van een uur is dan geen goed idee. Wat je daaraan kan doen? Zoek naar de ideale balans, en zorg voor een fijne afwisseling.

fotograaf

Pijnlijke voeten

Een huwelijk, dat betekent dat je gasten zich helemaal opmaken, om op hun paasbest op jouw feest te verschijnen. Dat betekent vaak ook: hoge hakken. Daarom is het fijn als je gasten een plekje hebben om even te zitten. Toch zeker als je een hele dag hebt ingepland. Dat wil niet zeggen dat je voor elke gast een plekje aan een tafel hoeft te voorzien. Kies voor een gezellige zithoek of een paar barkrukken.

Ongezellige tafels

De tafelindeling van je huwelijk is super belangrijk! Het diner is namelijk het ideale moment om even bij te praten, en te genieten van de sfeer. Zitten sommige gasten een aan tafel waarvan ze niemand kennen? Dat is minder gezellig. Denk dus heel goed na over waar welke gasten je aan welke tafel zet.

 

Lees ook: De ideale tafelschikking volgens experts

tafelindeling

Te lange openingsdans

De openingsdans is een prachtig moment. Voor sommigen misschien een beetje ongemakkelijk, en voor anderen dan weer een moment om hun danskunsten te tonen. En weet je wat? Bijna iedereen vindt dit heerlijk om te zien. Op één voorwaarde: als je niet de hele entourage erbij betrekt. Ouders, grootouders, nonkels en tantes, … Het draait om jou. Je gasten hoeven de rest van je familie eigenlijk niet meteen te zien dansen.

Ontbrekende structuur

Een drankje hier, een foto daar, een ceremonie, en dan niet weten waar je naar toe moet. Ook dat is iets waar veel gasten zich aan storen. Alles draait natuurlijk om de bruid en bruidegom, maar als je gasten helemaal geen planning of structuur meekrijgen, raken ze verward, en soms gefrustreerd. Zorg er dus voor dat je gasten weten wat hen te wachten staat. Daarom hoef je ze natuurlijk nog niet alles te vertellen. Geef hen gewoon een beetje inzicht, en zorg ervoor dat ze weten waar ze zich aan kunnen verwachten.

Vermoeiende speeches

En die verplichte speech van je grappige nonkel? Ook dat is heel fijn, zolang het allemaal maar niet te lang duurt. Het is vooral heel leuk voor de bruid en bruidegom om iemand te horen spreken, maar voor je gasten kan een speech van 10 minuten al snel langdradig worden. Zeker als ze er niet één, maar wel vijf moeten aanhoren. Vraag je speechende gasten dus om het kort en krachtig te houden.

Traditionele cake mopjes

De taart aansnijden als kersvers getrouwd koppel? Dat hoort er nu eenmaal bij. Voor sommige koppels is het zelfs een echte must. Wat veel mensen echter niet weten, is dat de meeste gasten het helemaal niet zo heel grappig vinden als die bruidstaart (ja hoor) voor ‘de grap’ ineens op elkaars gezicht belandt. ‘Cliché’, ‘gespeeld’, of zelfs ‘ouderwets’: dat zijn de woorden die wel eens gebruikt worden. Vind jij het wél leuk? Dan doe je lekker gewoon je zin!

bruidstaart

Onaangename temperatuur

Te warm, te koud, een fris windje of te dicht bij een open haard. De temperatuur is iets dat nog te vaak misloopt op zelfs het kleinste evenement. Da’s nochtans iets heel basic, én iets heel belangrijk. Je wilt namelijk dat je gasten zich op hun gemak voelen. Een aangename temperatuur is daarvoor super belangrijk. We kennen het allemaal, dat koude gevoel in je nek, of net de zweetdruppels die langs je rug naar beneden lopen. Niet fijn! Zorg dus voor een aangenaam klimaat. Maak hier desnoods op voorhand afspraken rond met de locatie waar je huwelijk doorgaat.

Verschillende locaties

Spreek je eerst af bij je thuis, om dan naar ‘t gemeentehuis te gaan, de kerk, een receptiezaal, een restaurant, en dan terug naar de feestzaal? Da’s een hele verplaatsing, en is niet voor iedereen makkelijk. Als je huwelijk op verschillende locaties doorgaat, zorg je er maar best voor dat al je gasten gemakkelijk mee kunnen.

Een hele lijst! Wat je hier nu mee doet? Houd er rekening mee dat dit de dingen zijn waar veel gasten opmerkingen over kunnen maken. Bekijk jezelf even als gast van je eigen huwelijk, en beleef het in gedachten. Zo zorg jij voor ‘t beste huwelijk ooit!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Blijf op deze manier steeds op de hoogte van de trends in de bruidssector.