In Italië kijkt haast niemand meer op van een gesponsorde bruiloft. Bij ons is dit veel minder gebruikelijk, maar wat is er eigenlijk op tegen?

In De Standaard lazen we het verhaal van Nicola (31) en Stefania (34): een Italiaans koppel uit de buurt van Venetië dat met de hulp van commerciële partners een heus droomfeest op poten zette. ‘We hadden een budget van vijfduizend euro tot onze beschikking, maar in Italië kost de gemiddelde trouwpartij al gauw een veelvoud van dat bedrag. We hebben toen een aantal plaatselijke firma’s aangeschreven met de vraag of ze iets voor ons konden betekenen.’

De wereld is aan de durvers, zo bleek eens te meer, want het trouwlustige paar vond niet minder dan zevenentwintig bedrijven bereid om mee te doen. Een kapper, een visagist, een bakker, een fotograaf, een bloemist, een wijnboer en zelfs een autoverhuurbedrijf: allemaal boden ze tegen fors gereduceerde tarieven of zelfs geheel gratis hun diensten aan.

Alles bij elkaar wisten Nicola en Stefania een slordige tienduizend euro aan sponsoring in natura binnen te rijven. In ruil kregen de deelnemende bedrijven een speciale vermelding op de uitnodigingskaart en op de Facebookpagina van het koppel. Ook werd in het dorp een spandoek opgehangen met daarop de logo’s van alle sponsoren.

Eén van hen is kapper Alessandro. Hij blikt met voldoening op zijn investering terug. ‘De mensen praten erover en er wordt over geschreven in de regionale pers. Het huwelijk van Nicola en Stefania heeft mij goede publiciteit opgeleverd.’

Toch kwam er ook kritiek. Het stel werd door sommigen bedelarij verweten, maar daar is de bruid het helemaal niet mee eens. ‘Ik zie het als een vorm van ruilhandel. We maakten op een correcte manier reclame voor de bedrijven die ons hun diensten aanboden. De voorbereiding heeft een vol jaar in beslag genomen, maar ons feest was een groot succes, en daar gaat het toch om.’

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Blijf op deze manier steeds op de hoogte van de trends in de bruidssector.